Het grootste netwerk van zelfstandige zorgprofessionals in België

Freelancer in de zorg in 5 stappen

1.Waarom freelancen in de zorg?

2. Sluit je aan bij een ondernemingsloket

3. Open een zakelijke bankrekening

4. Sluit een verzekering BA af

5. FAQ

1.Waarom freelancen in de zorg?

Wil je graag zelf bepalen waar en wanneer je werkt en aan welk tarief? Als freelancer kan je dit volledig zelf kiezen. Of je nu in hoofd- of bijberoep werkt, jij bent baas over jouw agenda.

Heb je beslist dat je freelancer wil worden in de zorg? Dan raden wij je aan om te beginnen met jezelf enkele sleutelvragen te stellen zoals : ga ik in hoofd-of in bijberoep aan de slag? Start ik een eenmanszaak of een vennootschap? Besteed ik mijn administratie uit? Waar liggen mijn grenzen als freelancer? Zo krijgt jouw nieuw toekomstplan een concrete vorm en kan je met volle goesting aan de slag.

2.Sluit je aan bij een ondernemingsloket 60bf628e8a2a97eae68ac223_noun_Sign_2674584.svg

Wanneer je start als freelancer, sluit je jezelf best eerst aan bij een ondernemingsloket zoals bijvoorbeeld Acerta.

Voor de opstart van je zaak heb je een ondernemingsnummer nodig en moeten je sociale bijdragen in orde gemaakt worden. Het ondernemingsloket kan deze, en andere formaliteiten, voor jou in orde brengen. Zo ben je zeker dat je onderneming correct is ingeschreven.

Maak een gratis afspraak: Hoe kunnen wij je helpen starten als zelfstandig zorgverlener?

3.Open een zakelijke bankrekening

Het openen van een zakelijke bankrekening is verplicht als je als zelfstandige aan de slag gaat. Op deze rekening zullen alle zakelijke transacties plaatsvinden. Een zakelijke rekening openen kan bij je eigen bank of een bank naar keuze.

4. Sluit een verzekering beroepsaansprakelijkheid af

Het afsluiten van een verzekering beroepsaansprakelijkheid is verplicht. Deze verzekering dekt je voor eventuele lichamelijke of materiële schade toegebracht aan een patiënten naar aanleiding van een daad gesteld door jou of een persoon waarvoor je verantwoordelijk bent in het kader van je beroep. Je kan deze verzekering afsluiten via je eigen makelaar of via bijvoorbeeld Amma verzekeringen, gespecialiseerd in de zorgsector.

AMMA Verzekeringen voor en door de zorgsector – AMMA Verzekeringen

Bovenstaande zaken zijn verplicht om te kunnen opstarten. Naast deze formaliteiten zijn er nog een aantal andere zaken die je aanvullend kan doen om je zelfstandige activiteit zo optimaal mogelijk te laten verlopen. We overlopen hieronder de meest gestelde vragen hieromtrent.

5. FAQ

  • Heb ik een boekhouder nodig? Een boekhouder onder de arm nemen is geen verplichting. Echter bij het opstarten van een zaak kan je met vragen zitten. Een boekhouder kan al je vragen rond vennootschapsvormen , financiën, belastingen etc. beantwoorden en je financiën mee opvolgen. Op deze manier sta je er niet alleen voor.
  • Moet ik een Rizivnummer aanvragen? Een Rizivnummer aanvragen is niet verplicht om als zelfstandige in de zorg aan de slag te kunnen gaan. Je hebt wél een Rizivnummer nodig als je als zelfstandige in de thuisverpleging prestaties wil kunnen innen. Een Rizivnummer kan je aanvragen via deze link: Een RIZIV-nummer krijgen als verpleegkundige – RIZIV (fgov.be)
  • Wat als ik ziek word? Als je in orde bent met je sociale bijdrage zal je al een uitkering ontvangen vanaf 8 aaneensluitende ziektedagen. Deze uitkering is afhankelijk van je gezinslast en wordt per dag uitgekeerd. Je kan ervoor kiezen om een extra verzekering gewaarborgd inkomen af te sluiten om je volledig inkomen te behouden tijdens (langdurige) ziekte.

Conclusie

Starten als freelancer is niet zo moeilijk als het lijkt. Wij zijn er alvast van overtuigd dat je met dit stappenplan zorgeloos kan starten als freelancer in de zorg. Toch nog vragen? Mail dan naar info@clickcare.be of neem een kijkje bij onze veelgestelde vragen.

Andere blogs